Followers

Travel l Semarang + Pulau Karimunjawa PART 2

Sambung dari sini --> PART 1

Sabtu 29 September 2012

Selepas Penat seharian berjalan semalam, Maka seperti ade pesta Berdengkur kat dalam bilik Hotel itu ! Sape yg menang? Tuhan saje yang tahu...haha. Seperti Perancangan Hari ini kite akan ke Pulau Karimunjawa ...Yahooo

Mengikut itenery kami akan dijemput oleh Van yg disediakan oleh ejen Pulau pukul 6.30 pagi. Maka bangunlah kami pukul 5 lebih dalam keadaan mamai ! pkl 6.30 smua dah tepacak kat Lobby. tp tunggu punye tunggu punye tunggu punye tunggu tak sampai2... Haish pagi2 dah Kasi panas line. Pkl 8.00 pagi baru smpi.

Perjalanan harus dilakukan awal pagi sbb untuk ke Pulau kami harus berkumpul di Jepara yang mengambil masa 2 Jam dari Semarang dan dari jepara menaiki Bot selama 2 Jam
(Total 4 jam untuk smpi ke pulau dari Semarang)

Nie van yg bawak kami. boleh muat 12 org ! Besar & Selesa. siap ade WIFI. Tp..x ble Access pun..kecewa. haha

Kos Perjalanan Semarang Jepara :

32,500 Rupiah/person ( RM10 Anggaran)

SEMARANG -----------> JEPARA ---------------- > PULAU KARIMUNJAWA
                  2JAM                        2JAM

...........................................................................................................

Untuk sesiapa yang berminat ke Pulau ini memang aku suggestkan naek dr Jepara sbb kalau naek Boat dari semarang akan mengambil masa hampir 5 jam. Mau mabuk kat dalam bot tu. yang 2 jam ni pun ramai dah berpinar kepala .

Ada byk jenis bot yang akan ke Pulau tp aritu kitrg naek KAPAL CEPAT ML.EXPRESS BAHARI sebab bot ni paling laju & cepat sampai. tapi untuk pengetahuan untuk ke pulau bot tak pergi tiap2 hari. so sila rancang pembelian tiket flight anda.

JADUAL KAPAL CEPAT ML.EXPRESS BAHARI

•   Dari Jepara : Berangkat dari pelabuhan Kartini Jepara pada hari Senin, Selasa, Sabtu pukul 10.30 Pagi dan hari Jumaat pukul 2.00 ptg
  •   Dari Karimunjawa : Berangkat dari pelabuhan Karimunjawa pada hari Isnin pukul 1.00 Ptg, hari Rabu pukul 10.30 Pagi, hari Sabtu pukul 08.00 Pagi dan hari Ahad pukul 2.00 Ptg.
  •   Hari Kamis Kapal off. Perjalanan Jepara-Karimunjawa selama 2 jam
Selama berada di Pulau. Kitorg ambik Package dari Arriani Karimunjawa Tour untuk 3h2m

Harga Pakej 3 Hari 2 Malam :

1,250,000 Rupiah (RM 400 Anggaran)/Person
(Kalau pergi 10 org keatas lagi murah harganya)

Harga Termasuk :
1.  Tiket Bot Pergi & Pulang dari jepara
2.  Penginapan selama di Karimunjawa
3.  Transport selama di Karimunjawa
4.  Makan selama di Karimunjawa (pagi, siang, malam)
5.  Sewa bot untuk hopping karimunjawa island
6.  Tiket masuk ke tempat-tempat lawatan di Karimunjawa
7.  Tiket masuk sangkar ikan yu
8.  Sewa alat snorkeling dan Life Jacket
9.  Guide Tour dari Arriani Karimunjawa
11. BBQ di Pantai

Dengan harga diatas dan semua layanan yang diberikan.aku rasa sangat berpuas hati. tiada rungutan dari pihak aku. terbaek service dari awal smpi balik. Daebak !!! siap bg service gamba underwater. fiu fiu fiu....

LOKASI  : JEPARA

Selepas 2 jam perjalanan yg Laju sebab driver nak kejar masa. laju siot die bawak. tak lene tido aku kerisauan. haha. dari pengalaman aku di Bali, Bandung dan kini di Semarang smua driver2 kat indonesia nie pakar dalam pemanduan. cilok sana cilok sini. HON saje..

Sesampai di Jepara. Bersarapan dulu dengan POP Mee. Pilihan makanan segera utama aku kalau di Indon. Tapi time nak makan tu lah tetibe Panggilan masuk bot berkumandang ! adus....semua makan laju2 walaupun mee masih panas ! Dugaan lagi. haha...kene alas perut jugak sbb nnt mana nak dtg kafe dlm bot tu. lapar nnt !

LOKASI PULAU KARIMUNJAWA :

Setelah menempuh Jalan darat selama 2 jam dan jalan laut 2 jam. maka perjalanan kami berbaloi bile disambut air biru di jeti karimunjawa. Hilang pening otak aku nie kene melawan ombak rindu nak dtg kesini. Yeayyy ! Aku istiharkan Enjoy time Bermula.

Kami disambut oleh Van dan dibawa ke Office Arriani AKA Homestay si pengurus Ejen nie untuk makan tengah hari sblm di hantar ke Penginapan kami di Chalet " BLUE LAGUNA INN"

Kami diberi rehat selama lebih kurang 2 jam sebelum dijemput pada jam 4 petang untuk dibawa melihat Penemuan Tulang ikan paus di Karimunjawa & Tasbih gergasi di atas puncak bukit sambil melihat pemandangan Pulau karimunjawa pada waktu Sunset ! fiu fiu fiu....Layan ! yang penting aku dapat naek moto makan debu....hahahahaa..pui! terkene aku....

Selesai melihat sunset kami di hantar ke pulang ke Chalet untuk mandi & Dinner untuk makan malam telah disediakan. KJ dah tunjuk Good tu kire sedap la tu....

Selesai makan kami berjalan kaki melihat kawasan kampung di pulau itu dan ke Alun - Alun (kawasan padang) untuk melihat KONSERT...tudia ade konsert awek seksi..hahaha. dapat la kami dengar lagu yang aku agak tajuknya karimunjawa sbb asyik sebut karimunjawa je. sampai la ke hari2 esoknya bagai terpanah dgn lagu tu. hari2 aku nyanyi atas bot. deng betui...tak kisahla janji aku happy..

Di alun2 kami mencuba 1 ekor Cumi Bakar Aka Sotong Bakar. Sedap bangettt ! cumi nye besar cukup untuk 6 org makan dan hanya berharga 35,000 Rupiah.

Selesai di Alun - Alun kami lepak minum di Cafe sebelah Chalet kami. Cafe DeAmore. MAlam masih muda....MEnu Air utama di Semarang + Pulau Karimunjawa aku istiharkan jatuh kepada SODA GEMBIRA ! Setiap kali lepak air nie mesti ada...Kamu2 nnt harus cuba ya.

Sebelum tido motor nie menjadi mangsa penggambaran !!! haha...Pemiliknye dah tido! selamat

Arini frust sbb tak dapat masuk laut ! haha............Esok kite akan teroka keindahan karimunjawa ! To Be Continue.........

Semalam tengok #AnugerahBlockbuster tetibe tersuke pulak lagu nie ...Malaysia ft Indonesia. Peace. Dalam Hati Ada Taman

Mie said...

Wah info yang lengkap dan gambar2 yang amat meriah...

Hang Dhamin said...

Mie : kwn2 nak pergi..diorg mintak info....senang nak rujuk katenye...

Unknown said...

wah detail sungguh, bagus2! cantik gile kot air crystal clear cam tu.. kim salam kt masnona kekekek

Hang Dhamin said...

BlueEwoke : nak cerita lawak2 x pandai..bg info je la senang ! hehe..nnt akan disampaikan..

Unknown said...

salam, cmne nak dptkan pakej travel dari semarang ke jepara dan pakej tour karimun jawa tue? beli pakej awl2 dr msia ke or tiba semerang ade ejen travel ke karimun? siap dtg amek lagi ke hotel dr semarang tu

Hang Dhamin said...

Zack : org tu aku deal dari malaysia lagi. siap bayar deposit. lepas tu aku suruh die urus pengangkutan pergi dan balik skali. kene book awal sebab tempat limited kat karimun tu. nak redah je susah.